کارآفرینان موفق (۳)
🌟 آقای شاهرخ ظهیری (قسمت دوم)
در سال 1349 مهرام را با سرمایه اولیه یک میلیون تومان تأسیس کرد. بزرگترین خلاقیت ظهیری با مهرام تولید سس مایونز است. شاید باور نکنید اما آن زمان کسی نمی دانست مایونز چیست، چگونه خورده می شود و مصرفش برای چیست.
اوایل کار کسی اصلاً سس مایونز را تحویل نمی گرفت و آنها برای جا انداختن آن روش های جدید بازاریابی ابداع کردند که یکی از آنها خرید کاذب بود. شاهرخ ظهیری 40 ـ 30 نفر از مرد و زن و بچه و پیرمرد را استخدام کرده بود که بروند در مغازه ها و سس مایونز بخواهند و بخرند. شاهرخ خود این سس ها را می خرید و کارتن می کرد و دوباره به مغازه ها می داد. در نتیجه 50 درصد تولید را خودش میخرید و 50 درصد دیگر را مغازه دارها می فروختند بعد دید این کار کافی نیست. مغازه دار باید علاقه مند به فروش کالای او شود. آن زمان که کامپیوتر نبود. به ویزیتورهایش گفت تاریخ تولد مغازه دارها را که اکثرا آذری زبان بودند بگیرند. براساس تاریخ تولد افراد کارت تبریک چاپ کرد و با یک سبد گل برایشان می فرستاد. بعد آنها تلفن می کردند می گفتند بابا ما خودمان هم یادمان نبود تولدمان کی است، دست شما درد نکند. به این ترتیب کم کم فروششان زیاد شد. چون مغازه دار می گفت وقتی چنین شخص بامعرفتی برای من گل فرستاده و تولدم را تبریک گفته، باید جنس او را بفروشم؛ لذا به هر صورتی بود، سس مایونز را برای شاهرخ تبلیغ و به مشتری اش توصیه می کرد. واقعاً روزهای سخت، پرکار، پرهیجان و پرباری بود. تجربه ها آموخت. او از ورشکستگی و بی چیزی شروع کرد و از صفر بالا آمد؛ اما بدون حساب و کتاب نبود.
t.me/successcup